Firmast Turundus Kursused Artiklid Kontakt

 

Motiveerimise kunst ehk võitja tunneb ära juba stardis

Sõites rattaga tundmatut metsarada, tuleb ette parajalt pikk ja järsk mägi. Kas tuleme sadulast maha ja jalutame mäest üles. Sõidame teed mööda tagasi, sest meenub, et tagapool läks üks kõrvaltee mäest mööda. Või surume ennast kindlamalt sadulasse ja ründame seda mäge, uskudes seda alistada. Huvitav. Mis meid innustab sellest mäest üles väntama, kuigi on ju lihtsam ja mõnusam sadulast maha tulla ja lihtsalt üles jalutada. Või hoopis vältida teele kerkinud takistust?

Kas eneseületamine? Tunnustus?

Millised on igapäevaelus meie põhilised motivaatorid? Raha, võim, seks? Toit, armastus, tervis? Enesega rahulolu ja uhkus kordasaadetust?

Ka ettevõtte igapäevases tegevuses on sarnaseid mägesid, nii suuremaid kui väiksemaid künkaid küllaga. Rasked kliendid, võimatuna tunduvad müügieesmärgid, keerulised ja uudsed projektid

Planeeritakse midagi teha, kuid ei tehta. Kardetakse läbikukkumist. Mõni juht otsustab siis eeskuju näidata ja ise keerulisena näiva ülesande korda ajada, lootes, et innustab sellega töötajaid ennast järgima ja edaspidi tehakse projekt teoks ilma tema isikliku sekkumiseta ära. On see ikka õige?

Hea juht on tegelikult kui motiveeriv treener, kes ei lähe alluvate, meeskonnakaaslaste eest ise võitlusesse, vaid suunab ja juhendab neid saavutama järjest ambitsioonikamaid tulemusi.

Juhtimisteoreetik Peter F. Drucker, väidab, et nüüdisajal hakkab alluva ja ülemuse lävimine meenutama pigem suhet orkestri dirigendi ja orkestrandi vahel, kus firma juht ei saa teha oma alluva tööd – nagu ka dirigent ei saa orkestrit juhatada ja samal ajal ise esimest viiulit mängida.

Lihtsalt juht ilma meeskonda motiveerimata?

Ja raske, kui mitte võimatu on tänapäeva ärimaailmas olla lihtsalt juht, ilma oma meeskonda motiveerimata. Juhirolle tuleb võtta meil kõigil ka väljaspool tööaega. Juhtida ja motiveerida perekonda, matkakaaslasi, spordimeeskonda või abi vajavat sõpra.

Juht, kes hoolitseb selle eest, et töötajatele nende töökoht ja kollektiiv meeldib, hoolitseb sellega ka klientide rahulolu ja ettevõtte kasumi eest. Siin kehtib lihtne talupojatarkus: on sulane õnnelik, on ka põld õnnelik. Annab põld saaki, on ka peremees õnnelik.

Piinlik on lugeda töökuulutust, kus pakutakse motivatsioonipaketina mobiiltelefoni, arvutit, tulemustest sõltuvat tasu, kui samas enamik uuringutest on tõestanud, et materiaalsed väärtused on inimeste enesemotivatsiooniskaalal teisejärgulised. Juhid teevad sageli selle vea, et proovivad meeskonda motiveerida vahenditega, mis töötajaid absoluutselt ei huvita, näiteks seatakse eesmärgiks võimalikult kõrge müügikäive või kliendikontaktide arv töötaja kohta, mis iseenesest võib olla suurepärane mõõdik müügimeeskonna üldise efektiivsuse mõõtmiseks, kuid töötajat isiklikult see sellisel numbrilisel kujul kindlasti ei motiveeri. Andke inimesele võimalus tunda ennast omas elemendis, võimalus täita oma isiklikke ambitsioone. Võimalust tunda, et teda armastatakse.

Mis paneb väikese lapse koristama oma loominguliselt sassis mängunurka? Kas ports jäätist või teadmine, et ta saab sellega oma vanematele heameelt teha ja uhkus iseenese saavutuse üle? Või vanemate tunnustus: sa oled juba sama tubli nagu suur inimene.

Inimestele on vaja anda võimalus end ise motiveerida. Kõik nende tegevuses – eesmärgi täitmise vahendid, töökeskkond, suhted töökohal, otsustuslimiidid – peab olema piisavalt lõbus ja vaba, et inimesed tahaksid raskusi mängeldes ületada. Enesemotivatsioon on iga meeskonnaliikme sisemine töö, juhi roll on anda töötajatele põhjust end motiveerida ehk luua tingimused. Kui juht seda ei tee, siis on ta hädas – töötajad võivad lahkuda, olles oma tootmisvahendite, oma teadmiste omanikud.

Kuidas aidata töötajatel ennast motiveerida?

Eesmärk on  luua positiivne õhkkond, kus inimesed leiaksid põhjuse end ise pikaajaliselt motiveerida. Kui töötaja naudib ettevõttes töötamist, siis panustab ta maksimaalselt, et jääda sinna ka pikemaks ajaks. Eesti parim korvpallur Martin Müürsepp nautis oma karjääri viimaseid aastaid Venemaal, tuues põhjusteks head treenerid, suurepärase meeskonna ja ambitsioonikad plaanid igaks hooajaks, välistades keskpärased meeskonnad tunduvalt parema elukeskkonnaga riikides. Ainult mugavused ja kõrge palk ei müü.

Pikaajalise motivatsiooni alustaladeks on meeskonnatöö, positiivne õhkkond ja paindlik töökeskkond.

Välistada tuleb ka hirmu läbikukkumise ees. Mis küll minuga juhtub, kui ma selle projektiga hakkama ei saa, mis siis, kui ma selle vabaviske mööda viskan; kui ma rattaga seda rasket mäge ületades poolel teel ikkagi sadulast maha tulen?

Meenub, kuidas Indrek Pertelson rääkis pärast Vainu koolitust, enne oma viimast olümpiat, kuidas nad lahkasid selle läbikukkumishirmu teema läbi. Mis on kõige hullem, mis saab juhtuda, minnes tatamile endast eeldatavalt tugevama vastase vastu ja talle kaotades? Inimene jääb ju tegelikult samaks, temas ei muutu mitte midagi, tema väärtused jäävad samaks, alles jääb perekond ja sõbrad – see on lihtsalt üks maadlus, üks ületamist vajav mäenukk teel ja võit on juba selles, kui julged minna matile tugeva vastasega ega karda negatiivset tulemust. Võitja oled igal juhul, kui oled kohal ja astud esimese sammu, et väljakutse vastu võtta ja ennast proovile panna.

Kasuta sama ka tööalaselt, julgusta ja motiveeri. Raske kliendiga määra endale kohtumise kuupäev, võimatuna tunduva projekti lahendamisel astu esimene samm, tee esimene lõik, mida tunned, et oskad, mine stardijoonele ja juba sa oled võitja.

Ära karda ebaõnnestuda ja ära karda olla edukas.

 
Savanna Marketing OÜ Mere pst 20 Tallinn 10111 Telefon: 6 537 590 gsm 50 537 59 E-mail: info [ät] savanna.ee